Kohdennettua taidemarkkinointia muodin avulla

Historiallisesti muotia ei olla pidetty yhtä tärkeänä asiana kuin maalauksia, musiikkia, veistoksia tai arkkitehtuuria. Mutta muoti on tosiasiassa yksi aidoimmista taiteen muodoista, ja se on inspiroinut taidetta jo vuosikymmenien ajan.

Muotia voidaan pitää taiteena ja muotisuunnittelijan voi nähdä taiteilijana. Muotisuunnittelija luo teoksen (vaatekappaleen), joka toisen ihmisen täytyy pukea päälleen, jotta se valmistuu. Muoti on siten tavallaan performanssitaidetta. Yksi hyvä puetun taiteen esimerkki on erilaiset design clip on pidennykset, joita suunnittelijat ovat alkaneet valmistamaan viime aikoina. Vaikka emme niin helposti ajattele, voivat käytännössä mitkä tahansa puettavat esineet tai vaatteet olla taidetta.

Puettavan muodin tai taiteen yhteydessä on yleistynyt myös Artketing eli taiteella markkinointi. Tämä on yleistynyt muodissa niin nopeasti, että itse taideteoksien ja tuotteiden rajat ovat alkaneet hämärtyä suuresti. Luksusbrändit hyödyntävät taiteistumista, ja muotinäyttelyt ovat tästä hyvä esimerkki. Termi tarkoittaa sitä, että taiteeksi nostetaan sellaisia asioita, joita ei yleensä siksi ole määritelty.

Kehitystä on vahvistanut trendi, jossa merkit eivät vain esittele tuotteitaan taiteena vaan tekevät myös yhä enemmän mallistoja taiteilijoiden kanssa, järjestävät omia taidenäyttelyitä ja perustavat omia taidesäätiöitään.

Nähtäväksi jää miten pitkälle taiteella markkinointi tulee etenemään. Epäilisin itse, että ilmiö ei tule kuitenkaan häviämään, sillä se hyödyttää niin isoja brändejä kuin myös kuluttajia tuomalla muotiesineitä ja vaatteita heidän nähtäville.